رئیس هیئت بدمینتون خراسان رضوی در گفت و گو با سایت فدراسیون بدمینتون؛ در بحث همگانی و قهرمانی پیشرفت کرده ایم

  • استانی - ویژه
Image

به گزارش روابط عمومی فدراسیون بدمینتون ، هیئت بدمینتون خراسان رضوی مدت هاست در بحث پیشرفت همگانی و البته توسعه بخش قهرمانی فعالیت های زیادی دارد و با توجه به برنامه های تدوین شده در این بخش به توفیقات زیادی هم رسیده است. سیدحسین رضوی رئیس هیئت بدمینتون خراسان رضوی در گفت و گو با سایت فدراسیون بدمینتون درباره شرایط فعلی این هیئت صحبت میکند.

اگر بخواهید یک ارزیابی کلی در رابطه با فعالیت هیئت داشته باشید پیش از هر چیزی به چه اشاره می کنید؟

در رابطه با بحث فنی ما در دوران کرونا عملا هیچ کاری نتوانستیم انجام بدهیم و مجموعه تعطیل بود اما بلافاصله بعد از اتمام پاندمی کرونا اقدامات و فعالیت های ما هم شروع شد. مدام در مسابقات مختلف شرکت کردیم و اخیرا در بخش نوجوانان زیر 15 سال یک طلا و یک نقره گرفتیم. دختران ما نیز در همین رقابتها یعنی المپیاد استعدادهای برتر عملکرد خوبی داشتند. ما اخیرا محمد زرچی را به عنوان نماینده خراسان رضوی به رقابتهای دانشجویان در کشور روسیه اعزام کرده بودیم. البته یک ماه قبل هم آیدا عنایتی و محمدعلی محمدپور هر دو از خراسان رضوی در ترکیب تیم ملی نوجوانان عازم رقابتهای آسیای میانه شدند و هر دو موفق به کسب مدال شدند.

در بخش بانوان چه فعالیت هایی انجام داده اید؟

ما هم در لیگ برتر آقایان نماینده داریم و هم در لیگ برتر بانوان. اکنون سیاست هیئت بدمینتون خراسان رضوی بر این اساس است که بیشتر از بانوان حمایت کند. بیشترین هزینه را در بخش بانوان انجام میدهیم و چندین برابر برای آن هزینه میکنیم.

در رابطه با سالن های اختصاصی سطح استان صحبت کنید، وضعیت چگونه است؟

در سطح استان از سالن های اختصاصی بهره مند هستیم. سالنی هست که خیرین ساختند و دولت هیچ هزینه ای در آن نداشت. اما همین سالن جز ماده 88 قرار گرفت و بابت همین باید برای آن پول هم بدهیم. سال گذشته این هزینه 16 میلیون تومان بود اما اکنون باید 240 میلیون تومان بپردازیم. حمایت که نمی شویم هیچ سنگ اندازی هم میکنند.

یکی از اصول مهم پیشرفت درست تمرین کردن است. این موضوع چقدر در هیئت بدمینتون خراسان رضوی مورد اهمیت قرار میگیرد؟

ما جز هیئت های خوب هستیم و همواره مقامهای اول تا سوم را در مسابقات به دست می‌آوریم. روند تمرینات در سطح بسیار عالی است و روزانه پنج شیفت جلسات تمرینی داریم. بازیکنان بدون هزینه در تمرینات شرکت میکنند، هم آقایان و هم بانوان. قهرمانان ما در سطح استان برای حفظ آمادگی بیشتر در تمام طول سال فعال هستند و برنامه ها نیز کاملا مشخص است. برنامه ها به گونه ای است که به تحصیلات بازیکنان کم سن و سال آسیب نزند.

سرمایه انسانی استان در زمینه بازیکن بدمینتون را چطور ارزیابی می کنید؟ اصلا آمار دقیقی در دست دارید؟

ما یکی از استان های بسیار فعال در سطح استان هستیم اما فعلا آمار دقیقی از تعداد بازیکنان در دست نداریم. اما میتوانم به طور تقریبی از آنچه که در بدمینتون استان میگذرد برای شما تعریف کنم. مثلا در سالن هیئت که هستیم از ساعت شش صبح تا 11 شب به طور مرتب ورزشکار داریم که تمرین می‌کنند، چه در بخش همگانی و چه در بخش قهرمانی. در نیشابور نیز سالن های اختصاصی متعددی داریم. این رشته در سطح استان رشد و توسعه خوبی داشته است. در پارک ملت نیز ورزشکاران بدمینتون زیادی می بینیم که تمرین میکنند.

مسئله داوری بدمینتون در سطح استان چگونه پیگیری می شود؟

سطح داوری بسیار عالی است. هم از نیروهای باسابقه برخوردار هستیم و هم از نیروهای جوان. قرار است به این تعداد اضافه هم بکنیم. میری مقدم از استان خراسان رضوی به المپیک رفته و سابقه حضور در جهانی را هم دارد. اما در قسمت مربیان یک مقدار دچار ضعف هستیم چرا که این زمینه جاذبه ای برای بازیکنان ندارد. مربیان بدمینتون کمتر دیده میشوند. نه فقط در خراسان رضوی که در کل کشور با این چالش روبرو هستیم. باید شرایط بهتری برای مربیان فراهم کنیم.

رشد و توسعه بدمینتون در سراسر کشور را چطور می بینید؟

محمدرضا پوریا به رشد و توسعه بدمینتون در سراسر کشور کمک شایانی کرده است. به لحاظ عمومی اکنون بدمینتون به همه جا رسیده است. وقتی درباره توسعه صحبت می‌کنیم منظور یک موضوع همه جانبه و گسترده است. لوازم اختصاصی بدمینتون را زمانی در تهران می توانستید فقط از یک فرد مشخص بگیرید. اما توسعه بدمینتون باعث شد که در کل کشور تجهیزات بدمینتون وجود داشته باشد. اکنون شغل های مرتبط با بدمینتون می بینیم.

برای توسعه ورزش همگانی چکار باید کرد؟

برای ورزش همگانی سرمایه گذاری بیشتری میخواهیم. دو، سه باشگاه در سطح کشور بسیار متمول هستند ولی باید بیشتر از اینها برای بدمینتون پای کار بیایند. بدمینتون به لحاظ توسعه همگانی واقعا وضعیت خوبی دارد. در زمینه قهرمانی حتی بهتر از این هم میتوانیم در آینده بشویم.

ارتباط خود با فدراسیون بدمینتون را چطور ارزیابی می کنید؟

ما ارتباطات و تعاملات بسیار نزدیکی با فدراسیون بدمینتون داریم. هر دستوری بدهند انجام میدهیم.

صحبت پایانی شما را هم می شنویم؟

باید به ورزش یک نگاه خاص داشته باشیم چون ورزش زیربنای سلامت جامعه است. اگر بیشتر به ورزش اهمیت بدهیم بسیاری از هزینه های درمانی در کشور حذف میشود. با 100 هزار تومان می شود به یک فرد بدمینتون را آموزش داد و یا اصلا اصول ورزش کردن را یاد داد. اما اگر این هزینه انجام نشود ممکن است بعد از مدتی یک میلیون تومان خرج درمان همان فرد شود. اگر مجموعه های ورزشی خیلی معمولی و با امکانات کم هم بسازیم همان باعث می شود بخش زیادی از ناهنجاری های رفتاری کنترل شود. ما باید به فکر پیشگیری باشیم و با این برنامه بسیاری از مشکلات جامعه حل می شود.