علی فرجی ، رئیس هیئت بدمینتون قم در گفت و گو با سایت فدراسیون بدمینتون: توسعه همه جانبه بدمینتون در قم با حمایت فدراسیون / همه استان ها و مراکز در بدمینتون فعال شده اند

  • استانی - ویژه
Image

به گزارش روابط عمومی فدراسیون بدمینتون، محمدرضا پوریا رئیس فدراسیون بدمینتون در این رابطه تاکید فراوانی به روسای هیئت های مختلف استان ها دارد. پیشرفت بدمینتون در بسیاری از نقاط کشور و مراکز مختلف استان ها و شهرستان های آنها کاملا محرز است. علی فرجی به عنوان رئیس هیئت بدمینتون قم روی توسعه بدمینتون در کشور صحه می‎گذارد و می‎گوید قم نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. او از بیست و هشتم دی ماه رئیس هیئت بدمینتون قم شده است و در این مدت کم برنامه‎های مختلفی را در راستای توسعه و پیشرفت این رشته ورزشی در قم و شهرستان های توابع اجرا کرده است. گفت و گوی سایت فدراسیون بدمینتون با فرجی رئیس هیئت بدمینتون قم را در ادامه می‎خوانید:

نخستین هدف خود در هیئت بدمینتون قم در بدو انتصاب به عنوان رئیس هیئت را در چه چیزهایی تعریف کردید؟

سیاستی که از ابتدای سال داشتیم گرفتن میزبانی‎های متعدد برای شناساندن بدمینتون به مردم قم بود که در این امر موفق شدیم سه میزبانی مهم ملی را به دست بیاوریم. چهارمین میزبانی نیز آخر همین ماه (شهریور) است که به میزبانی سطح دو بدمینتون بانوان مربوط می‎شود. کمیته استعدادیابی در قم برنامه‎های متنوعی در زمینه‎های مختلف داشت. همه این برنامه‎ها در جهت این بود که رسانه و افکارعمومی قم بیشتر بدمینتون را بشناسند و از آن استقبال کنند.

در بُعد قهرمانی چه برنامه‎هایی در نظر گرفته ‎اید؟

برنامه ‎های فدراسیون به خصوص کمیته استعدادیابی پیگیری شناسایی استعدادها و پشتوانه‎سازی بود. تعدادی از قهرمانان به صورت گلخانه‎ای به ما معرفی شدند و ما به صورت ویژه روی آنها کار کردیم. در بحث پشتوانه‎سازی نیز نزدیک به 120 بازیکن زیر 11 سال دختر و پسر را استعدادیابی کردیم که این بازیکنان هم اکنون در گروه‎های مختلف تمرین می‎کنند.

برای اجرای برنامه‎ها قطعا نیاز به مربیانی زبده دارید. در این رابطه چه تدابیری داشتید؟

با حمایتی که فدراسیون بدمینتون و شخص محمدرضا پوریا (رئیس فدراسیون بدمینتون) از هیئت‎های کشوری از جمله هیئت قم به عمل می‎آورد ما یک مربی تراز اول کشوری به نام صادق کرباسی را به قم دعوت کردیم. ایشان در بخش بازآموزی مربیان به ما کمک کردند در بخش قهرمانی و استعدادیابی قم نیز تاثیر بسیار زیادی گذاشتند.

با برنامه ‎هایی که تا امروز اجرا کردید اکنون چه شرایطی دارید؟

در رنکینگ نوجوانان صاحب مدال شده ‎ایم و در المپیاد استعدادهای درخشان نیز موفق به کسب مدال شدیم. همچنین در رنکینگ جوانان هم حائز مدال شدیم.

چقدر روی بخش دختران کار کردید؟

در بخش دختران نسبت به آینده بسیار امیدوار شده ‎ایم. استان قم در بخش دختران بنا به دلایل مختلف ضعیف بوده اما اکنون شرایط فرق می ‎کند. ما برای نخستین بار سال گذشته موفق به کسب مدال برنز المپیاد استعدادهای درخشان شدیم. با موافقت و حمایت فدراسیون نیز قطعا تیم لیگ برتری دختران را تشکیل می ‎دهیم. قصد داریم بازیکنان ملی‎پوش با بازیکنان نوجوان قمی تمرین کنند تا از تجربیات آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. این اتفاق باعث رشد کیفی بازیکنان می‎شود. ما در بخش دختران نیاز به جهش فوری و سریع داشتیم. این جهش با دادن تیم به لیگ برتر سریع ‎تر رخ می ‎دهد.

در رابطه با سیاست‎های هیئت در قبال بدمینتون پسران نیز صحبت کنید.

ما در بخش پسران تغییر سیاست دادیم. قم در سه سال گذشته در لیگ برتر صاحب سکو بوده است. امسال تصمیم گرفتیم با تیم نوجوان و جوان کاملا بومی در رقابت ها شرکت کنیم که هم باعث بالا رفتن تجربه بدمینتون بازان می‎شود و هم اینکه منجر به این خواهد شد که ما در سه الی چهار سال آینده با همین تیم بومی خودمان در لیگ برتر صاحب سکوهای برتر شویم. تمام انگیزه کار کردن، تمام این برنامه‎ها، سیاست گذاری‎ها و استراتژی‎ها چه در بحث قهرمانی و چه در بحث همگانی و یا استعدادیابی با حمایت‎ها و مشورت‎های کارشناسان خبره فدراسیون بدمینتون انجام می‎شود.

توسعه بدمینتون در کل ایران را چطور می‎بینید؟

الان شما به وضوح می‎بینید که با سیاست‎های دقیق کمیته استعدادیابی وضعیت متفاوت است و شاهد رشد بدمینتون در استان‎های مختلف هم در بخش همگانی و هم در بخش قهرمانی هستیم. نگاه شخص ریاست فدراسیون یعنی محمدرضا پوریا به این موضوع کاملا شاخص است ضمن اینکه نگاه نائب رئیس فریبا مددی و فرشاد نصرتی دبیر فدراسیون نیز تاثیرگذار بود. امروز دیگر بدمینتون مختص به دو یا سه استان نیست. بدمینتون رشد هم جانبه‎ای در سراسر ایران داشته است. مازندران، آذربایجان‎شرقی، خراسان رضوی، مرکزی، یزد و سیستان و بلوچستان امروز رشد محسوسی در بدمینتون دارند و حتی صاحب مقام و مدال و جایگاه‎های برتر در رنکینگ می‎شوند. ما در قم با استفاده از یک برنامه ‎ریزی مفید موفق شدیم هم صاحب سکو شویم و هم برنامه‎های متنوع دیگری برای آینده داشته باشیم.

الان هدف گذاری اصلی شما چیست؟

ملی‎پوش شدن بازیکنان دختر و پسر قم و حضور آنها در رقابت‎های بین‎المللی فجر و قهرمانی‎های متعدد در کشور و رنکینگ و همچنین بر روی سکو رفتن قم در لیگ برتر آقایان. امیدوارم با برنامه ‎ریزی دقیق بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

ظرفیت‎های موجود در استان قم را چطور ارزیابی می‎کنید؟

زمانی که ما وارد هیئت بدمینتون استان قم شدیم هم از سالن تخصصی برخورردار بودیم و هم مربیان با تجربه و البته داوران بین‎المللی. از این مربیان جوان همه‎جانبه در اجرای برنامه‎های بازآموزی به هیئت کمک کردند به خصوص آقایان حاج اسماعیلیان، صادقیان، موسوی و خانم‎ها رحمتی و نعمتی. ما از تمام این ظرفیت ها استفاده کردیم. از تجربیات داوران به خصوص حسین زاده و مقدس ‎زاده از داوران بین‎المللی ایران نیز نهایت استفاده را بردیم. با استفاده از نیروهای جوان ‎تر و مشورت کارشناسان خبره این رشته ورزشی به پیشرفت جهش ‎وار دست پیدا می‎کنیم. ما در راستای سیاست‎های خود قصد داریم سالن‎های متعددی را به قم اضافه کنیم. راه‎اندازی بدمینتون در شهرستان‎های کهک و جعفرآباد استان قم نیز بسیار اهمیت دارد.

با روندی که در رابطه با توسعه بدمینتون در کشور وجود دارد آینده این رشته ورزشی در ایران را چطور پیش بینی می‎کنید؟

با سیاست‎هایی که فدراسیون بدمینتون در رابطه با توسعه بدمینتون در کشور دارد الان تمام استان‎های کشور و مراکز آنها بدمینتون دارند. توسعه بدمینتون در کشور در نتیجه تلاش و حمایت فدراسیون و شخص محمدرضا پوریا است ضمن اینکه کمیته‎های فدراسیون به خوبی سیاست‎های فدراسیون را پیگیری و اجرا می‎کنند.

صحبت پایانی شما را هم می شنویم؟

از کادر هیئت بدمینتون قم یعنی خانم دوستی نائب رئیس بانوان، جواد کمیجانی نائب رئیس هیئت، مهدی خرم دبیر هیئت و اعضای هیت رئیسه که از مسئولان عالی‎رتبه شهر هستند تشکر می‎کنم. همچنین در اجرای برنامه‎های هیئت عباس شیرمحمدی، نرجس نیازمند و مهدی فرجی کمک شایانی می‎کنند.