غلام عباس دهنوی رئیس هیئت بدمینتون استان خوزستان: با رهنمودهای پوریا از صفر شروع کردیم و به موقعیت عالی رسیدیم / پیشرفت عالی در بُعد همگانی و قهرمانی در کل کشور

  • استانی - ویژه
Image

روابط عمومی فدراسیون بدمینتون - از صفر تا صد. این توصیفی است که غلام عباس دهنوی رئیس هیئت بدمینتون استان خوزستان از وضعیت این رشته در استان و تمام شهرستان‌هایش درسال های اخیر دارد. او که عضو کمیته استعدادیابی فدراسیون نیز هست می‌گوید چشم انداز وسیعی در رابطه با توسعه همگانی و قهرمانی این رشته در سطح استان خوزستان دارد چرا که روند پیشرفت در این استان بسیار قابل توجه است. گفت و گوی سایت فدراسیون بدمینتون با این چهره فعال بدمینتون که ریاست هیئت بدمینتون خوزستان را نیز بر عهده دارد، در ادامه بخوانید:

پیش از هر چیزی از شرایط بدمینتون در کل استان خوزستان بگویید. آیا اکنون وضعیت از لحاظ پیشرفت و توسعه قابل توجه محسوب می شود؟

ما از داشتن سالن اختصاصی بی بهره بودیم. شیوع ویروس کرونا هم باعث شد تا کلی از برنامه هایمان عقب بیفتیم. اما بعد از این دوران متوجه شدیم در همان دوران کرونا بازیکنان مستعدی که در سطح استان خوزستان حضور داشتند به دلیل نبود سالن جذب رشته های دیگر شدند و به این ترتیب ما بازیکنانی را که به زحمت وارد چرخه این رشته شده بودند از دست دادیم. بعد از کرونا مجبور بودیم دوباره همه چیز را شروع کنیم. همه چیز از صفر شروع شد. در واقع با رهنمودهای دکتر محمدرضا پوریا رئیس فدراسیون بدمینتون همه چیز را از صفر شروع کردیم و به تدریج به موقعیت عالی رسیدیم. با پوریا استعدادیابی انجام شد و قوی تر از قبل به صحنه بدمینتون کشور برگشتیم. الان هم با مساعدت و دلسوزهای پوریا قرار است که یک سالن اختصاصی هم برای استان در نظر بگیرند.

 

پس با این اوصاف شما وضعیت توسعه بدمینتون را در سطح استان خوب ارزیابی می کنید؟

بله، شرایط بسیار خوب است. ما تمام تلاش خود را کردیم تا شهرستان های تابع را فعال کنیم. در بُعد همگانی باید بیشتر کار کنیم. اکنون رئیس هیئت بدمینتون شهرستان اهواز به عضویت کمیته ساحلی فدراسیون در آمده است. از طریق ایشان هم توانستیم زمینی را در ساحل رودخانه کارون در اختیار بگیریم و شهرداری هم در این زمینه مساعدت کرد. قرار است مسابقات ساحلی را در سطح کشور در این منطقه میزبانی کنیم. به هر حال وضعیت بهتر از قبل است و ما از لحاظ کمیتی بسیار پیشرفت کرده ایم.

 

این پیشرفت در زمینه کمیت به چه صورت است؟

باشگاه های بیشتری در بخش آقایان حضور دارند. الان ما باشگاه های فعالی به نام های شرکت گاز و شرکت نفت ملی مناطق جنوب داریم. اینها باشگاه های جدیدی هستند که در بخش آقایان شروع به کار کرده اند. شرکت برق هم حالا در بحث بدمینتون فعال است. قبل از این در بخش آقایان اصلا باشگاه نداشتیم. در کل هیچ یک از شهرستان های تابع استان باشگاه برای بخش آقایان نداشتند. البته در سال های نه چندان دور ما تیم لیگ برتری داشتیم که در سطح دسته دو و یک حائز رتبه و مقام می شد اما بعد از مدتی وضعیت فرق کرد. تا امروز پنج، شش باشگاه خوب در سطح استان فعال کردیم. حالا نفرات جدیدی مدام جذب بدمینتون می شوند و هیئت های جدیدی هم حکم می‌گیرند.

 

در رابطه با بخش بانوان شرایط به چه صورت است؟

ما از لحاظ کمیت در بخش بانوان مشکلی نداریم و اصلا از قدیم شرایط بخش بانوان بهتر از بخش آقایان بوده است. اما در بحث کیفیت هنوز باید پیشرفت کنیم. این بحث کیفیت بیشتر به شرایط اجتماعی استان خوزستان و البته نوع آب و هوا و نوع تمرینات و خیلی از مسائل ریز دیگر برمیگردد. تفکر و نگرش شخص محمدرضا پوریا و فریبا مددی نائب رئیس فدراسیون باعث شد تا ما اصلا بحث تفکیک جنسیت نداشته باشیم. هر ورزشکاری بهتر باشد بودجه به او اختصاص می دهیم و زن و مرد ندارد. قرار است مسابقات بیشتری را هم برای بانوان برگزار کنیم.

 

در رابطه با داوری و مربیگری شرایط را چطور ارزیابی می کنید؟

ما در این زمینه چند کلاس داوری و مربیگری برگزار کردیم. سه کلاس برای آقایان و سه کلاس برای بانوان. فعالیت های امسال ما در این زمینه ها بی سابقه بوده است. امیدوارم با کثرت مربیان و داوران در مجموع بدمینتون در سطح قهرمانی و همگانی گسترش پیدا کند.

 

در رابطه با توسعه بدمینتون در سطح استان خوزستان صحبت کردید، در رابطه با توسعه این رشته در سطح کشور هم بگویید. نه به عنوان رئیس هیئت استان خوزستان که به عنوان یک کارشناس شرایط کنونی را چطور می بینید؟

توسعه بدمینتون در سطح کشور به هیچ عنوان قابل مقایسه با قبل نیست. هر چه بیشتر زمان می گذرد اوضاع بهتر هم میشود. این تیم قوی و حرفه‌ای که در سطح فدراسیون حضور دارد با تفکر ویژه‌ای به مسائل بدمینتون ورود می کنند و روز به روز اوضاع بهتر میشود. بدنه فدراسیون واقعا غنی است. بدمینتون در کل کشور در هر دو بخش قهرمانی و همگانی پیشرفت کرده است. اکنون روند استعدادیابی در سراسر کشور بسیار منظم و حرفه ای است. تعداد بازیکنان و به اصطلاح جامعه آماری بازیکنان بسیار بیشتر از گذشته شده است. بحث همگانی هم تا آنجا پیش رفته که قرار است رقابتهای ساحلی را برگزار کنیم. همه اینها رهنمودهای دکتر پوریا است. ضمن اینکه ما مسابقات پارک را هم شاهد هستیم. فدراسیون به شدت از فعالیتهای مبتنی بر همگانی حمایت می کند. واقعیت این است که فدراسیون های دیگر آنقدر ریز وارد مسائل توسعه همگانی نمی شوند. اما فدراسیون بدمینتون به تمام این مسائل می پردازد و حتی به توسعه مسابقات و بازی های پارک ها هم ورود کرده است. مسابقات همگانی چند سال است که برگزار میشود. در بحث کیفیتی نیز کار سطح بازیکنان نسبت به قبل بهتر شده است. الان در سطح استان خوزستان ما در تمامی رده‌های سنی بازیکن داشتیم. رویکرد فدراسیون به مسئله استعدادیابی واقعا فوق العاده است. کار استعدادیابی به بهترین شکل ممکن انجام میشود. خیلی از شهرهایی که قبلا هیچ اسم و رسمی در بدمینتون نداشتند الان نتیجه می‌گیرند و مقام می‌آورند، مثل استان مرکزی و یا استان های دیگر همانند سیستان و بلوچستان. این استان ها سال های حرفی برای گفتن نداشتند اما با مدیریت پوریا همه چیز تغییر کرد. تفکرات عوض شد و همه چیز به روز شد. انگار بدمینتون به صورت روزانه در کشور تقویت می شود. نیروهای بهتری وارد این رشته می شوند و همه تلاش خود را می کنند تا در سطح کشور بهترین باشند. حالا ما شهرستان های بیشتری در سطح قهرمانی داریم. یک زمانی فقط دو، سه استان در سطح کشور مقام می آوردند. اما الان همه آن استان ها به زحمت رقابت می کنند و کلی رقیب داخلی دارند.

 

تعاملات موثر خود با فدراسیون بدمینتون را چطور ارزیابی می کنید؟

بحث تعاملات ما با فدراسیون فقط در این حد نیست که رئیس هیئت اهواز به عضویت کمیته ساحلی درآمده است. پوریا و مددی نه فقط با هیئت خوزستان که با کل هیئت ها همین طور باز و گشاده رو برخورد میکنند. در خیلی از جلساتی که بودم این روی باز را مشاهده کردم. تعامل ورزشکاران نیز با فدراسیون بسیار عالی است. من کمتر فدراسیونی را دیدم که در آن یک ورزشکار تا این اندازه راحت رفت و آمد کند. رئیس فدراسیون از شنیدن نقطه نظرات دیگران همیشه استقبال می کند و ما تعاملی فوق العاده با ایشان و دیگر اعضای فدراسیون داریم. باید از فرشاد نصرتی دبیر فدراسیون هم نام ببرم که بسیار در این فدراسیون تاثیرگذار هستند. همچنین آقای علی فرجی که عملکردی فوق العاده دارند و در تعاملات با سایر استان ها نقش اساسی دارند و بسیار عالی ارتباط برقرار می‌کنند. تلاش های شبانه روزی تیم فدراسیون در توسعه بدمینتون نقش مستقیم و سازنده دارد. آقای بزرگ‌زاد هم که در راس کمیته استعدادیابی حضور دارند واقعا زحمت می‌کشند. چشم انداز همه ما نسبت به بدمینتون بسیار درخشان و امیدوار کننده است.