محمدرضا پوریا رئیس فدراسیون بدمینتون و نائب رئیس آسیا ؛ یزد میزبان رویدادی بزرگ و جهانی خواهد بود | برگزاری بیش از 50 جلسه در رابطه با سی و دومین دوره رقابت های بین المللی فجر در یزد

  • اخبار مهم - ویژه
Image

به گزارش روابط عمومی فدراسیون بدمینتون، شمارش معکوس یزدی ها برای میزبانی از بزرگ ترین رویداد ورزشی سال 1402 آغاز شده است. این شهر تاریخی و مملو از تاریخ و تمدن و فرهنگ در بهمن ماه کانون توجه ورزش ایران خواهد بود چرا که قرار است سی و دومین دوره رقابت های بین المللی فجر و همچنین سریز بین المللی جوانان و البته اجلاس روسای بدمینتون آسیای میانه در این شهر برگزار شود. محمدرضا پوریا رئیس فدراسیون بدمینتون و نائب رئیس آسیا مرداد ماه همین امسال بود که در جریان برگزاری رقابت های آسیای میانه در تاجیکستان پیشنهاد برگزاری اجلاس را مطرح کرد که مورد موافقت آسیا و جهان قرار گرفت. به هر حال سی و دومین دوره رقابت های بدمینتون بین المللی فجر اکنون دغدغه بزرگ فدراسیون بدمینتون است که قرار است با مساعدت وزارت ورزش وجوانان و همچنین استانداری یزد، اداره کل ورزش و جوانان استان یزد و هیئت بدمینتون این استان برگزار شود. محمدرضا پوریا در گفت و گو با سایت فدراسیون بدمینتون در رابطه با رویداد بزرگ فجر و سایر رویدادهایی که قرار است بهمن ما به میزبانی این شهر برگزار شود صحبت می کند. 


ابتدا از میزبان این رقابت ها بگویید. 
بر اساس هماهنگی ها و توافق های انجام شده سی و دومین دوره رقابت های بین المللی فجر قرار است به میزبانی یزد برگزار شود. نخستین جلسه هماهنگی جهت برگزاری رقابت ها در یزد در دفتر وزیر ورزش و جوانان دکتر کیومرث هاشمی و همچنین فاطمی استاندار یزد برگزار شد. در سه ماه گذشته حکم ریاست برگزاری رقابت های بین المللی فجر از سوی وزیر به فاطمی داده و در ادامه برنامه‎ریزی های مختص به برگزاری رقابت ها انجام شد. بعد از آن دو جلسه دیگر با حضور پارساییان معاونت استانداری یزد در محل فدراسیون برگزار شد. شخصا نیز دو جلسه با حضور استاندار یزد و مدیرکل اداره ورزش و جوانان یزد برگزار کردم.  در مجموع تا امروز شاید بیش از 50 جلسه کاربردری در یزد با مسئولیت معاونت استانداری، مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد و رئیس هیئت بدمینتون این استان برگزار شده است. 

یزد برای میزبانی این رقابت های بزرگ و جهانی چه ویژگی هایی دارد؟
استان یزد یکی از مراکز فرهنگی در ایران محسوب می شود و دارای تاریخی عمیق است. ضمن اینکه از مراکز گردشگری محسوب می شود و علاوه بر آن جز شهرهای ایرانی و اسلامی ما نیز هست. همانطور که خودتان می دانید یزد بزرگ ترین شهر خشتی جهان است.
نام یزد بارها در ورزش ایران بر سر قهرمانان مختلفی که دارد و یا میزبانی رویدادهای مختلف بر سر زبان ها افتاده است. در نهایت با در نظرگرفتن این ویژگی های بی نظیر و ممتاز پس از برگزاری جلسات مختلف تصمیم بر این گرفتیم که یزد میزبان سی و دومین دوره رقابت های بین المللی فجر باشد که بهمن ماه برگزار می شود. البته یزد برای دومین بار است که میزبان می شود. این استان در سال 72 یعنی 30 سال پیش نیز میزبان همین رقابت ها بود و حالا برای دومین بار میزبانی این رویداد بزرگ و جهانی را بر عهده می گیرد. امیدوارم با هماهنگی های انجام شده و همچنین مساعدت وزارت ورزش و جوانان، استانداری یزد و اداره کل ورزش و جوانان یزد میزبانی خوبی برای این دوره از رقابت های بین المللی فجر باشیم.


حالا می خواهیم صحبت از اعتبار رقابت های بین المللی فجر کنیم. دیدگاه جهان بدمینتون به این رقابت ها چیست و اصلا خودتان آن را چطور ارزیابی می کنید؟
15 دوره ابتدایی رقابت های بین المللی فجر بدون رنکینگ و بدون جایزه بود. حتی هزینه های تیم ها و بازیکنان خارجی نظیر اسکان در هتل و تغذیه بر عهده ما به عنوان کشور میزبان بود. اما بعد از 15 دوره رقابت های بین المللی فجر نظم خاصی گرفت. همانطور که می دانید این رقابت ها همیشه در بهمن ماه و همزمان با جشن های پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود. بعد از 15 دوره فدراسیون جهانی تصمیم گرفت رقابت های بین المللی فجر را تبدیل به یک چلنج اصلی در جهان کند. زمانی که رقابت ها وارد رنکینگ جهانی شد ابتدا جایزه سه هزار دلاری داشت و سپس برای آن 15 هزار دلار جایزه تعیین شد. حالا رقابت های بین المللی فجر دارای رنکینگ جهانی بود. از این دوره به بعد تمامی تیم های خارجی و بازیکنان خارجی برای شرکت در این رقابت ها خودشان باید هزینه های سفر، اسکان و تغذیه را می پرداختند. این برای ما افتخار بزرگی بود که رقابت های بین المللی فجر را تبدیل به چلنج جهانی کردیم. بسیاری از فدراسیون های دیگری که رقابت های بین المللی فجر را برای رشته های تابع فدراسیون خودشان برگزار می کردند در نیمه راه همه چیز را رها کردند و دیگر مسابقه ای نداشتند. اما ما تنها فدراسیونی بودیم که بی وقفه 32 دوره رقابت های بین المللی فجر در رشته بدمینتون را برگزار کردیم.ضمن اینکه ما در یزد همزمان با فجر و سریز میزبان اجلاس روسای آسیای میانه نیز هستیم.

پیش از برگزاری رقابت های بین المللی فجر  ما رقابت های سریز بین المللی جوانان را هم به میزبانی همین یزد داریم. در رابطه با این رقابت ها هم توضیح دهید.
بله، رویداد اجلاس روسای آسیای میانه همزمان با رقابت های بین المللی فجر برگزار می شود. من به عنوان نائب رئیس آسیا پیشنهاد برگزاری این اجلاس را در ایران داده بودم. آسیا با برگزاری اجلاس در یزد موافقت تا به این ترتیب ما 11 و 12 بهمن ما میزبان اجلاس آسیای میانه باشیم. در کنار این اجلاس و البته رقابت های سریز بین المللی جوانان قرار است یک کارگاه انتخاب مربیان واجد شرایط برای پنج سطح که یک دوره مربی گری جهانی است نیز در یزد برگزار شود. سم از ملزی و تانابالان از مالزی مدرس این دوره هستند. آنها به عنوان مدرس به اینجا می آیند تا در نهایت چهار یا پنج مربی برای حضور در دوره های سطح جهانی انتخاب کنند. رقابت های سریز بین المللی جوانان هم که از پنجم تا هشتم بهمن ما با حضور کشورهای مختلف برگزار می شود. یزد میزبان رویدادهای بسیار بزرگی در ایران، آسیا و جهان خواهد بود.

چه کشورهایی امسال به رقابت های بین المللی فجر می‌آیند؟
31 کشور. هند، اسپانیا، اتریش، استونی، آذربایجان، مکزیک، آفریقای جنوبی، پرتغال، اوگاندا، ویتنام، مالزی، ایتالیا، مجارستان، اسلواکی، برزیل، سریلانکا، قزاقستان، نروژ، چک، تاجیکستان، کانادا، بلغارستان، امارات، زیمباوه، سوئیس، جامائیکا، هنگ کنگ، عراق، فیلیپین و ایران از دهم تا پانزدهم بهمن ما در این رقابت ها شرکت می کنند. رقابت های بین المللی فجر چون دارای رنکینگ جهانی است برای ورزشکاران سراسر جهان اهمیت زیادی دارد. آنها از طریق جمع آوری امتیازات این رقابت ها می توانند شانس خود را برای حضور در المپیک پاریس بیشتر کنند. ورزشکاران زیر رنکینگ 100 به رقابت های بین المللی فجر می آیند. سالن دانشگاه یزد میزبان رقابت هاست. صبح رقابت های بخش زنان برگزار می شود و بعدازظهر هم رقابت های مردان. از مسئولان دانشگاه یزد بابت برگزاری رقابت ها تشکر می کنم. 

جلسه اجلاس روسای آسیای میانه با حضور چه کسانی برگزار می شود؟
تمامی روسای منطقه آسیای میانه حضور دارند. من به عنوان نائب رئیس آسیا مسئولیت برگزاری اجلاس را بر عهده دارم. خانم دکتر فریبا مددی نیز به عنوان مسئول کمیته بانوان و عضو هیئت رئیسه آسیا نیز هستند. واجدعلی مسئول کمیته برنامه ریزی آسیا و سایر اعضا هم حضور خواهند داشت.

صحبت پایانی شما را می شنویم.
از دکتر هاشمی وزیر محترم ورزش و جوانان نهایت تشکر را می کنم که در زمینه برگزاری سی و دومین دوره رقابت های بین المللی فجر پیگیری های لازم را انجام می دهند. 

وزیر محترم ورزش و جوانان هم در مراسم افتتاحیه حضور خواهند داشت که روز دهم بهمن ما راس ساعت 18:30با حضور مسئولان مختلف وزارت ورزش و جوانان و مسئولان فدراسیون بدمینتون آسیا و مسئولان استانی یزد برگزار می شود.

همچنین باید از دکتر فاطمی استاندار یزد و پارساییان معاونت استاندار یزد، حاجی حسینی مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان یزد و ضرابی زاده رئیس هیئت بدمینتون یزد تشکری ویژه داشته باشم. ما قرار است شاهد رویداد ورزشی بزرگی در یزد باشیم.