گفت و گو با نگین امیری‎ پور سرمربی تیم ملی بدمینتون جوانان ؛ انتظار کسب موفقیت در سریز بین‎ المللی جوانان / با استعدادیابی‎ های فدراسیون رده‎ های سنی پیشرفت کرده‎ اند

  • اخبار مهم - برجسته‌شده
Image

به گزارش روابط عمومی فدراسیون بدمینتون، نگین امیری پور سرمربی تیم ملی جوانان در تلاش است تا به بهترین شکل ممکن تیم را برای حضور در رقابتهای بین المللی سریز جوانان آماده کند. او در گفت و گویی که با سایت فدراسیون بدمینتون انجام داد درباره شرایط این تیم و رقابت های بین المللی سریز جوانان توضیح داد.

کمتر از یک ماه به آغاز رقابت های سریز جوانان وقت مانده است. شرایط تیم ملی جوانان دختر را چطور ارزیابی می کنید؟
شرایط بسیار خوب است. بازیکنان هفت، هشت ماه است که حضوری پرفشار در تمرینات و مسابقات رقابت های داخلی دارند. از رنکینگ جوانان گرفته تا سایر مسابقات. یک سری از بازیکنان نیز در رنکینگ های سطح دو به میدان رفتند. این بازیکنان از نظر حضور در رقابت های داخلی واقعا فعال بوده اند. برخی از بازیکنان نیز به رقابت های برون مرزی اعزام شده بودند. در مجموع آنها مدام در تب و تاب حضور در رقابت های مختلف و لیگ بودند. الان هم در اردو حضور داریم. ابتدا در تهران اردو را به پایان می رسانیم و سپس برای برگزاری اردوی تمرینی بعدی راهی محلات می‎شویم. رقابت های سریز بین المللی جوانان در یزد پنجم تا هشتم برگزار میشود و اهمیت زیادی برای ما دارد. این رقابت ها ثبت تقویم جهانی است.

بدمینتون ایران سابقه حضور در این رقابت ها را دارد. این تجربه را چگونه می بینید؟
بازیکنان ایران پیش از این از همین رقابت ها مقام و موفقیت به دست آوردند و الان هم انتظار می رود که با دست پر از سریز بین المللی یزد بیرون بیایند. سطح کیفی بازی بازیکنان واقعا بالاست. همین الان هم سطح دو، سه بازیکن بسیار بالاست و سابقه حضور در پروژه المپیک آسیا (AOP) را هم دارند. به هر حال انتظار می رود در این دوره از رقابت های سریز بین المللی جوانان موفقیت های جدیدی به دست بیاوریم.

از ترکیب تیم ملی بدمینتون جوانان برای حضور در سریز بین المللی جوانان در یزد بگویید.
فردوس فروغی، آیدا عنایتی، زهرا رباطی، آیسان زارعی، فاطمه زهرا شمس آبادی، آرتینا آقاپور، ثنا حسن لو فرد و فاطمه واعظیان.

به این اشاره کردید که انتظار کسب موفقیت دارید. این رده های سنی چطور پیشرفت کرده اند که اکنون انتظار موفقیت از آنها می رود؟
این بازیکنان در استان های خودشان مستمر تمرین کرده اند و اکنون آماده هستند. با توجه به نتایجی هم که در رنکینگ های ایران به دست آوردند جز برترین های ایران محسوب می شوند. نسبت به دو سال گذشته پیشرفت محسوسی داشته اند. در رده های سنی زیر 15 و 17 سال بسیار پیشرفت کرده ایم.

در مجموع شرایط بدمینتون ایران در رده های سنی را در مقایسه با کشورهای غرب آسیا و میانه آسیا چطور می بینید؟
در حال حاضر خوب است. باید برنامه کوتاه مدت و بلندمدت هم ترتیب بدهیم تا کاملا به این بدمینتون بازان مسلط باشیم و نقاط ضعف و قدرت آنها را شناسایی کنیم. با این شرایط قطعا می توانیم این برتری را در میان کشورهای همجوار حفظ کنیم. آنها به ورزش خود بسیار رسیدگی می کنند و اگر ما تاخیری در حضور در رقابت های بین المللی داشته باشیم حفظ این برتری سخت می شود. با توجه به اینکه بازیکنان ما پتانسیل بالایی دارند امکانات می تواند نقش بالایی در پیشرفت ما داشته باشد. برخی از ضعف ها را برطرف کردیم و قطعا از کشورهای همجوار و آسیای میانه بهتر هستیم. البته آنها هم در حال پیشرفت هستند. این کشورها هم برنامه‎ هایی مدون دارند و در طول سال تمرینات متمرکزی برگزار می کنند ضمن اینکه به مسابقات بین المللی هم اعزام می شوند. امکانات بسیار برای ما اهمیت دارد. بازیکنان ما بسیار پتانسیل بالایی دارند و امکانات باعث می شود تا پیشرفت بیشتری داشته باشند.

به کمپ پروژه المپیک آسیا هم اعزام شدید. از تجارب خود در آنجا بگویید.
زمانی که وارد کمپ AOP می شوم به وضوح به این نکته پی می برم که بازیکنان ما از لحاظ بدنی و استعداد برتر از همتایان خود در شرق آسیا هستند. اگر مسابقات برون مرزی بیشتری اعزام شوند ضعف های تکنیکی و تاکتیکی آنها از بین می رود و بیشتر به چشم می آیند.


رقابت های بدمینتون فجر را در پیش رو داریم. سی و دومین دوره این رقابت هاست. در اینباره چه نظری دارید؟
ما سال ها این مسابقات را در تقویم جهانی داشتیم. خود من بازیکنی بودم که سال ها در این مسابقات شرکت کردم و مقام دار بودم. بازیکنان ما تجارب خوبی در این سال ها داشتند، چه به لحاظ حضور در فجر و چه در سایر مسابقات برون مرزی. الان دیگر همین بازیکنان حریفان خود در فجر را می شناسند و با اعتماد به نفس و اقتدار بیشتری با آنها روبرو می شوند. این موضوع شامل حال بازیکنان جوان ما هم میشود. امیدوار هستیم که بازیکنان ما حداقل نسبت به سال گذشته بهتر عمل کنند. مقام آوردن در این رقابت ها سخت است چرا که بازیکنان شناخته شده با رنکینگ بالا در این مسابقات شرکت می کنند. همین که با بازیکنان خوب رقابت کنیم فرصت خوبی برای ما است.

صحبت پایانی شما را می شنویم؟
از تلاش ها و حمایت های فدراسیون بدمینتون به خصوص آقای محمدرضا پوریا (رئیس فدراسیون بدمینتون) و فریبا مددی (نائب رئیس فدراسیون) بسیار تشکر می کنم. همه چیز به نحو مطلوب انجام می شود و اردوها منظم تر شده است. اردوهای یک ساله پیشنهاد من است. ضمن اینکه می خواهیم پشتوانه بزرگ تری ایجاد کنیم بنابراین نیاز به رقابت های بیشتر داریم. باید برنامه ریزی کنیم که مثلا رده های جوانان در طول سال چند مسابقه دارند. حالا یا با هزینه فدراسیون باشد و یا حامیان مالی.